S růstem příjmů a investic i snížením provozních výdajů a zadluženosti města počítá střednědobý výhled rozpočtu Olomouce, který dnes schválilo zastupitelstvo. Příjmy města by se měly do roku 2026 zvýšit z letošní částky 3,016 miliardy korun na 3,466 miliardy a výdaje z 3,18 miliardy korun na 3,365 miliardy korun. Zadluženost se má naopak snížit z 1,592 miliardy korun v závěru roku 2022 na 1,103 miliardy na konci roku 2026.
Tahounem růstu příjmů města budou i v příštích letech daňové příjmy, které se mají zvýšit z letošních 2,369 miliardy na 2,579 miliardy korun v roce 2026. Město na straně příjmů počítá také s růstem dotací z letošních 477 milionů na 521 milionů korun korun a nedaňových a kapitálových příjmů z 170,5 milionu na 366,1 milionu korun v roce 2026.
V oblasti výdajů je střednědobý výhled rozpočtu Olomouce na období 2024 až 2026 postaven od příštího roku na snížení celkových provozních výdajů z letoších 2,659 miliardy na 2,55 miliardy korun. Roční výdaje radnice na opravy mají klesnout o téměř 55 milionů na 100 milionů korun a objednávky služeb u městských akciových společností, mezi které patří například dopravní podnik či technické služby, se sníží z letošních 817,6 milionu na 776,7 milionu Kč.
Kapitálové výdaje, do kterých spadají investice, chce radnice v letech 2024 až 2026 postupně zvýšit z letošních 521,7 milionu na 814,8 milionu korun. Primátorův náměstek Otakar Bačák (spOLečně) dnes zastupitelům řekl, že město letos bude čerpat posledních 70 milionů korun ze 450milionového úvěru na významné dotované investiční akce. Další úvěry zatím radnice neplánuje, což podle Bačáka upevní bezpečnou pozici města v pásmu rozpočtové odpovědnosti pod 60 procenty vůči průměrným příjmům města za poslední čtyři roky. V roce 2018 tento ukazatel činil 80 procent.
Opozice se dnes při projednávání střednědobého výhledu rozpočtu pozastavila nad pětiprocentním krácením objednávek služeb u městských akciových společností. Zastupitel Josef Kaštil (Spolu) vznesl dotaz, zda tento výpadek příjmů bude mít za následek zdražování jízdného v městské hromadné dopravě, redukci spojů do okrajových částí Olomouce či omezení některých činností, které zajišťují technické služby.
Podle Bačáka se radnice bude snažit zvýšit efektivitu služeb, které si za úplatu objednává u městských akciových společností. V úvahu připadá například lepší sladění MHD s dopravním systémem, jehož provoz zajišťuje hejtmanství. „Tak, abychom se nedublovali, našli případné synergie a optimalizovali,“ uvedl. Zdražení jízdného v MHD považuje Bačák za nadále otevřenou otázku, u ostatních poplatků se zatím s úpravou nepočítá.