V prosinci to bude rok od tragické střelby na filozofické fakultě v Praze. Od té doby řada institucí pracovala na zlepšení bezpečnostních podmínek na veřejných místech. Mezi nimi byla také Univerzita Palackého, která do své univerzitní aplikace sloužící zejména pro studenty implementovala možnost zasílání krizových upozornění.
Podle dat Univerzity Palackého využívá UPlikaci přes 90 procent studujících a s nimi i řada akademiků a akademiček. Nově bude přístupná také neakademickým pracovníkům univerzity. „Nejen události posledních měsíců nás, stejně jako ostatní univerzity, donutily se zaměřit na monitorování a posilování bezpečí na univerzitě včetně operativní komunikace s našimi studujícími a zaměstnanými. Všem, kteří ještě UPlikaci nevyužívají, nyní doporučujeme její instalaci do mobilního zařízení,“ řekl vedoucí pracovní skupiny k zajištění bezpečnosti na UP kancléř Martin Tomášek.
Dnes, tedy 28. listopadu zprovoznili vývojáři UPlikace krizový modul. Ten všem jejím uživatelům zobrazí průvodce s upřesněním místa a budovy, ve kterých se v průběhu semestru nachází. Přestože jednotlivé budovy nastaví automaticky univerzitní systém STAG, uživatelům Univerzita doporučuje doplnit výběr také o další, ve kterých se v průběhu semestru pohybují – například knihovnu, menzu nebo koleje.
„Krizové zprávy budou cíleny podle lokality, kde mimořádné události došlo. Pokud má uživatel v aplikaci budovu aktivovanou, protože v ní má výuku, pracovní povinnosti nebo se na místě v průběhu semestru vyskytuje, oznámení obdrží. Pokud se někde na UP vyskytne jednorázově a budovu aktivovánu nemá, zpráva mu nepřijde,“ vysvětlil Tomášek. „Ambicí krizového modulu v UPlikaci však není, a není to ani technicky možné, stoprocentní pokrytí osob vyskytujících se na místě mimořádné události. Nicméně čím víc uživatelů zprávu obdrží, tím vyšší je pravděpodobnost, že informaci rozšíří i k ostatním ve svém okolí,“ doplnil s tím, že automatickou identifikaci polohy dle mobilu mohou k zasílání krizových zpráv využívat pouze složky IZS.
Důležitým prvkem krizového modulu jsou hlasité notifikace i při vypnutém zvuku. „Abychom mohli tuto funkci použít, bylo potřeba vyžádat si u Apple i Google speciální povolení nestandardní notifikace, používané například v případě živelných pohrom a dalších výjimečných situací, což se úspěšně podařilo,“ vysvětlil Lukáš Novák ze společnosti beecode, která UPlikaci vyvíjí.
Krizové zprávy budou dvou typů. Jedna využívá běžné notifikace, které se chovají v souladu s uživatelským nastavením vibrací nebo zvuku a hlasitosti. Druhá varianta je urgentní krizová zpráva, která na sebe upozorní výstražným zvukem, a to i v případě vypnutého vyzvánění, zvuků či zapnutého režimu Nerušit.