Olomoucká divadla se po několikaměsíční přestávce způsobené pandemií koronaviru vracejí na domovská jeviště. Řadu odložených premiér stihli herci představit během letních open-air festivalů nebo je nabídnou začátkem sezony. Finančně situaci divadla ustála, jejich vedení nyní s napětím vzhlížejí k sezoně nadcházející, řekli jejich ředitelé.
Divadlo Tramtarie zvládlo uvést všech pět premiér, tři z nich však představilo až na letních open-air scénách. „Během festivalu Červen Naživo jsme odpremiérovali inscenace Láska za koronu 2 a Nebezpečné známosti. Na Olomouckém nejen shakespearovském létě jsme pak uvedli premiéru Tří sester v režii Alexandera Minajeva, kterou jsme nazkoušeli už v březnu tohoto roku. Letošní sezonu startujeme premiérou aktuální komedie Láska, sex a internety v režii Terezy Říhové,“ řekla ředitelka divadla Petra Němečková.
Tramtarie podle ní díky státním kompenzacím loňskou sezonu finančně zvládla. „Zlomová z ekonomického hlediska ale bude právě ta letošní. Máme za sebou úspěšné hraní na venkovních scénách, nejsme ale schopni nyní říct, zda diváci budou chodit i do vnitřních prostor a budou kupovat vstupenky jako v letech před covidem a jaké budou tržby. To vše se teprve ukáže během podzimu,“ doplnila ředitelka.
Odložené i nové premiéry v Moravském divadle
Podobná situace je i v Moravském divadle Olomouc, i tam pandemie výrazně zasáhla do dramaturgických plánů. „Došlo k odkládání premiér a hledání nových termínů, což se výrazně podepsalo na plánování nové sezony. Například premiéra operní inscenace Fidelio měla původně být na začátku června 2020 a po dvou dalších vynucených odkladech se prvního uvedení konečně dočkáme za tři týdny. Abychom stihli během jedné sezony odehrát tituly z minulého roku a současně nabídli do nové sezony nové premiéry, uskutečnila se premiérová představení Talentománie, Revizora, Podskaláka a Dokonalé svatby netradičně pod širým nebem v rámci našich akcí Moravské divadlo na Floře a Moravské divadelní léto,“ řekl ředitel divadla David Gerneš.
Covidová situace divadlu způsobila podle ředitele ztrátu příjmů, na druhou stranu přešlo divadlo během pandemie na úsporný režim. „Snažili jsme se o maximální udržení zaměstnanosti, to se nám podařilo. Letošní rok je pro divadlo finančně zabezpečený, s obavou ale vzhlížíme k roku 2022. Uvědomujeme si, že návrat diváků do hlediště bude pozvolnější, ale věřím, že se brzy dostaneme v návštěvnosti na čísla, na jaká jsme byli zvyklí v předcovidové době,“ doplnil Gerneš.
Divadlo na cucky otevře sezónu pondělní premiérou
Resty z období lockdownu bude dohánět i Divadlo na cucky, podle jeho ředitelky Alžběty Kvapilové se krizový rok podařilo ustát. „Silou vůle jsme se drželi a věřím, že se to teď promítne ve všem, co máme před sebou,“ uvedla ředitelka. Divadlo čekají tři premiéry – už v pondělí 6. září půjde o inscenaci Zkáza totálního myšlení na motivy autobiografie Marguerite Durasové Hmatatelný život, kterou připravuje oceňovaná slovenská režisérka Júlia Rázusová. „Druhá premiéra nese název Otisky a jde o inscenaci z plánu minulé sezóny. Kvůli lockdownu se nestihla odpremiérovat, teď je její první uvedení připraveno na 15. září. Jedinečný benefiční divadelní počin Ivany Plíhalové s Viktorem Zavadilem režíroval Štepán Gajdoš,“ uvedl mluvčí divadla Zdeněk Vévoda.
Třetím projektem je Úvod do současné trapnosti podle stejnojmenné knihy Jakuba Ryšky a Pavla Šplíchala, kteří tvoří pod úspěšným brněnským blogem Prigl.cz. Inscenace vzniká v režijně-dramaturgickém tandemu Adama Svozila a Kristýny Jankovcové.