Milostná zápletka, dramatický děj a intriky za doprovodu hudby Sergeje Prokofjeva – to vše mohou očekávat diváci při premiéře dramatu Ivan Hrozný. Libor Vaculík, režisér a choreograf, se jeho divadelní produkce ujímá už potřetí. Po boku mu stojí scénograf Petr Hloušek, výtvarník kostýmů Roman Šolc a klavírista Petr Malásek. V roli Ivana Hrozného se představí Aurélien Jeandot a v roli jeho ženy Anastázie Sawa Shiratsuki.
„Věřím, že diváci si k tomuto titulu najdou cestu, protože výpravnost a celý příběh je natolik strhující a velkolepý, že opravdu stojí za to představení navštívit,“ říká k nové inscenaci ředitel divadla David Gerneš. Spolupráce Vaculíka s Moravským divadlem se dle jeho slov plánovala několik let, a ještě musela být odložena kvůli pandemii. Poprvé se Vaculík s Ivanem Hrozným setkal v roce 2002 v Janáčkově divadle v Brně, podruhé v bratislavském Slovenském národním divadle v roce 2008.
„Scéna Moravského divadla je mnohem komornější, musel jsem pro tento soubor vytvořit tzv. ‚malou verzi‘, což nebylo zpočátku jednoduché. Ovšem díky dílnám, scéně pod Petrem Hlouškem a detailně propracovaným kostýmům jsme nakonec všechno zvládli. Baletní soubor, hlavně jeho pánské obsazení je velmi silné. V inscenaci mi jde hlavně o emoce, aby to bylo herecky krásné představení, proto velmi dbám na režii,“ komentuje Vaculík, který se mimo jiné postaral o světelnou koncepci a výběr hudby, kde si na post hudebního režiséra přizval Petra Maláska, se kterým Vaculík spolupracuje už třicet let.
Představení se soustředí hlavně na postavu cara a jeho život než na samotné vykreslení historické epochy. „Mám rád historické příběhy, polovinu mé kariéry choreografa jsem se soustředil na zpracování historických osobností. Je tam láska a všechno, co v takovém příběhu má být. Já jsem samozřejmě tu historii trochu upravil, není to přesně podle učebnice. Některé věci se odehrávají jinak, ale pro potřebu divadla a pro vyjádření v tanci to nějakým způsobem musíte změnit, aby to spolu fungovalo,“ uvádí Vaculík.
Mladý protagonista Ivana Hrozného Aurélien Jeandot se musel s vykreslením panovníkovi nelítostné povahy popasovat. Kruté podmínky, ve kterých car vyrůstal a postupující vážná nemoc, s níž se musel celý život potýkat, jej během jeho života výrazně ovlivnily a formovaly. „Bylo to pro mě velmi těžké. Ve skutečném životě jsem úplně jiný, ale během procesu jsem se naučil pár věcí, které mi v roli pomáhají. Při představení musím být víc fyzicky kontaktní, zvláště s jinými tanečníky při bojové scéně. Důležitý je i výraz obličeje, čím ‚ošklivěji‘ se tvářím, tím lépe to vypadá,“ uvedl Jeandot.
Sawa Shiratsuki naopak svoji roli Anastazie popisuje velmi kladně. „Mám ji velmi ráda. Jsem šťastná, že můžu hrát tak důležitou postavu, o to víc, když vím, že je skutečná. Myslím, že je milující, starostlivá a velmi silná. Je to krásný člověk. Je také ta jediná, kterou Ivan miluje a komu věří a její láska k němu je bezvýhradná,“ přibližuje Shiratsuki.
„Pro naše tanečníky v souboru to byla obrovský výzva. Udělali velký pokrok. Očekávání, která jsem měl, se splnila a já si za tímto představením pevně stojím,“ dodává Hlouška.
Baletní představení z 16. století uvede v pátek 4. listopadu v 19 hodin Baletní soubor Moravského divadla. Po páteční premiéře proběhne druhá premiéra v sobotu 5. listopadu ve stejný čas.